-
"A fekete Madonna
Feltűnő, ahogy az ősi tudás, amely a történelmet rejtett szálaival
többé-kevésbé át szövi, minden változás ellenére újra meg újra előtérbe
kerül. Ez nem utolsó sorban a rejtetten munkálkodó csoportoknak
köszönhető, akik megerősítik és életben tartják ezt a szívhez kapcsolódó
ősrégi tudást. Az egyiptomi bölcsesség sok régi kelta történet ké
peiben felbukkan, és új jelentést kap. Korunkban pedig egyre többen
veszik fel újra az ezüst fonalat, amely az ősi bölcsességen keresztül
összeköt minket az eredeti élettel.Már háromezer évvel ezelőtt, az akkori Európában élő népek tiszteltek
egy fekete Istenanyát. Ő jelenítette meg az élet női alapelvét, a
folytonosan megújuló élet forrását; s az egyik legrégibb alak volt,
akiben az emberiség az istenit tisztelte. Egyiptomban Izisz-Nephtys, az
ikemővérek voltak ők. Amikor Kr. e. 2000ben az indogermán népek
benépesítették Európát, ezt az istennőt száműzték, többek között Máltára
és Krétára. Később Artemisz-Diánának nevezték, akinek fekete szobrait
még megtalálhatjuk Rómában és Nápolyban. Demeter-Melaina-ként (a görög
„melas", vagyis „fekete" szóból), fekete Aphroditéként és Kübelé
holdistennőként is tisztelték. Elő-Azsiában Astarténak hívták, Izraelben
ő volt Chokmah, a bölcsesség, Indiában pedig Káli, a fekete istennő. A
népi elbeszélések, mítoszok és legendák szimbolikájában még felismerhető
az antik tudás. A legrégibb Madonnák Izisz és Hórusz egyiptomi
ábrázolásai, valamint Kübele és Attisz, a gall anya-istennő alakjai.
Ezek a még sok helyen megtalálható fekete Madon nák egyáltalán nem
mondhatók kereszté nyinek. Egy tisztább tudásból származnak, amely
egészen modem korunkig érzésként él tovább a helyi népességben. Ezért
kebe lezte be őket a római egyház, ugyanúgy, mint a kelták (és más
népek) szent helyeit. Franciaországban sok „La Madeleine",
Magdolnának ajánlott templomot emeltek a régi kelta gyülekezőhelyeken,
ahol szent kutak is voltak. Ean Begg „ The cult of the Black Madonna "
(A fekete Madonna kultusza) című művében abból indul ki, hogy még
körülbelül 450 fekete Madonna ábrázolás létezik, ebből csak
Franciaországban 227. Nagyobb számú, kb. 50 van
Lyon/Vichy/Clermont-Ferrand területén a Madeleine hegynél, mégpedig a
legtöbbször templomokban. Azonban ti tokzatosság lengi körül őket, és
erről tanús kodik a sok történet, amely szerte a világon róluk tudósít.
Ugyancsak meglepő, hogy az egyház elhelyezi épületeiben az istennő
szobrát, aki tökéletes ellentéte az ő édes és gyöngéd Mária alakjának.
Az efézusi zsinat 431-ben bevezette „Isten anyja", Mária tiszteletét. Ez
a fekete Madonna kultusznak egy alternatí vája volt: ezzel ragadta
magához az egyház Izisz, a Magna Mater örökségét. A római katolikus
egyház mindig megkísérelte a fekete Madonnát a második helyre állítani,
és a legszívesebben hallgat róla. „A Fekete Madonna kultuszában " Begg
arról tudósít, hogy amikor 1952 december 28-án az Ame rikai Tudomány
Haladásának Egyesülete ismereteket tett közzé a fekete Madonnáról, a
hallgatók közül minden pap és apáca tün tetőleg elhagyta a termet. A
fekete Madonna az örök isteni alkotás egy képe, amely szüntelen
mozgásban van, és az
isteni impulzus örök ösztönzésére szüntelenül megújítja magát.
Természetesen a fekete szín szimbolikus. Az embernek konkrét képekre van
szüksége, nem a megértéshez vagy szavakba foglaláshoz, hanem a valóság
érzékeléséhez, amely teljességében „a lét". A fekete Madonna a
láthatatlan közvetítője, a létezőnek, melyet elnyerhetünk, valahányszor a formát magunk mögött hagyjuk és a szellemmel tudatosan találkozunk. Sok hagyományban a fekete az éjszaka, a sötétség, a káosz
és a halál szinonimája, de a „nemlétezőé" is. Tulajdonképpen nem szín,
hanem a színek hiánya, ellentétben a fehérrel, melyet akkor kapunk, ha
minden szín összevegyül. A fekete Madonna nem keresztény kép, hanem
valójában egy ar chaikus elképzelés, melyet hozzáigazítottak a római
kereszténységhez, és mint jelképet felismerhetjük több vallási és
mitológiai hagyományban. Az indiai hagyományok szerint Brahma azután
alkotta meg a világot, miután a nemlét fekete és kifürkészhetetlen
mélyén függő arany tojásból előjött. Káli egy himnuszában így éneklik
meg ugyanezt: „Minden dolgok kezdete előtt te a sötétség egy minden szót
és gondolatot meghaladó formájában léteztél. Magasztos Brahma, általad,
a te teremtő vágyad által keletkezett az egész világmindenség."
Apuleius (Kr. utáni 2. század) értelmezésében Izisz így szól: „Én
vagyok minden, ami volt, és minden, ami lesz." Izisz jelképezi tehát
az igazi, tiszta teremtőerőt, ezért a színek hiánya. Novalis írja: „A
kozmikusFogalom, értelem és ismeret egy ősi múltból - az örök isteni teremtés
képe.
A szűz visszatükröződik minden földi haja donban, és tudatossá lesz
bennünk, hogy a szeretet keresése az éjszakának történő odaadás, amely
belső világunkba belép." A legenda szerint időszámításunk első
évszázadában, a mai Franciaország területén Mária-Magdaléna lehelt új
életet a fekete Madonna-Izisz kultuszába. A júdeai ese mények után
elmenekült, és a hagyomány szerint egy apró kikötőben,
Sainte-Maries-de-la-mer-nél szállt partra. Vele volt a fedélzeten
Arimathiai József, Mária nővére, Márta, fivérük Lázár és Jézus összes
tanítvá nya. Ezen a Franciaországban még mindig élő legendán alapul a
következő elbeszélés: Provence egy barlangjában, nem messze a tengertől,
élt egy sötét bőrű papnő. O volt Sára, az egyiptomi, a „Nap egy
sugara". Azon a vidéken nagyon kedvelték, mint papnőt és gyógyítót (Sára
hercegnőt is jelent). Közelről és távolról jöttek embe rek tanácsot
kérni tőle. O testesítette meg íziszt, az egyiptomi misztériumok örök
anya-nézetét. E szerint a legenda szerint - létezik még több másik -
Mária Magdaléna ezt a pap nőt kereste. Mikor Provence-i barlangjában
megtalálta őt, elfoglalta annak helyét, és éle tének hátralévő éveit -
mintegy 26 évet, 44től 70 éves koráig - ott töltötte el. Mindket ten
tudták, hogy az egyiptomi misztériumok elveszítik aktív erejüket, és az
új vallásban
oldódnak majd fel, mert az jelentheti majd a régi misztériumok
megújulását, jelképe pedig Jézus Krisztus lesz. Ezért Sára már régóta
várta jövetelét. A sötét bőrű papnő visszatért Egyiptomba, de az emberek
fran cia földön soha nem felejtették el, és a sok fekete Madonnában
továbbra is őt tisztelik. Jóllehet, soha nem lehet bebizonyítani, hogy
ők ketten valaha Franciaországban lettek volna, de a népművészet tiszta
jelképrend szere és a hagyomány mégis ebbe az irányba mutat. A
legendáknak gyakran van valós magjuk, ami a valóság egy más szintjén
nyugszik. így írja le A. Péter „Kabbala" című könyvében a Zóhárt idézve,
hogy ő számunkra megismerhetetlen istenség: „Én vagyok, aki vagyok (és
senki nem több) - Ehieh Asher Ehieh." Ez hatalmas misztéri um, a
Kabbala alapja. Ez az „én vagyok", ez az egy hasad két élő nézetre. Az
egy isteni erőből származik két hierarchia vagy ener giaáramlás. A
Kabbalában „ábrázatként" vagy „orcaként" vannak megnevezve. Két
rejtélyes áramlat jön elő az istenségből, mint lényegének legvégső
pólusai. Peters írja: „Az egyiket mi „Ab"-nak nevezzük, ő a Világapa, a
másik „Ama", a Világanya, aki fekete Madonnának van ábrázolva, mivel még
nem fogadta be „Ab", az apa impul zusát, ezért még nem léphet elő
belőle az univerzum. A világapa az istenség nézete is, akit mi
„Chokmah"-nak, bölcsességnek
Az anya-istennő, Izisz, évszázadokon át suttogja nekünk titkát: „Rajtam
kívül nincsen semmi. A fény bennem van."
nevezünk. A világanyát gyakran „Binah"nak nevezzük, ez egy ősi múltból
szárma zó fogalom, értelem, tudás, hogy ebből a tapasztalatból egy
univerzum formái épülje nek fel, amelybe az isteni kovácsműhelyből
kipattant millió szikra lesz bezárva. Ez a részlet nagyon szépen
kifejti, hogy a Madonna fekete, mert még nem hívták fel arra, hogy fényt
szabadítson fel önmagából. Ha e két elbeszélést összeillesztjük, akkor
felfedezzük, hogy mi a titka a fehér és a fe kete Madonnának. A
Madonnát tekinthetjük az istenség anyai nézetének, teremtő erő térnek,
vagy ősanyagnak, de akár Földünk nek is. Amikor a golgotai történés
idején a Krisztus-energia fellobbantotta a fényt, attól a pillanattól
kezdve a Földet átragyogta a fény. Ezzel a történéssel párhuzamosan lett
a papnő fehér. Izisz istennőt ugyan is gyakran feketének ábrázolták. A
még feltárulatlan Krisztus-fény most meg tudott nyilvánulni. Az ember
ettől a pillanattól kezdve képes magát a fénnyel közvetlenül, közvetítő
nélkül, összekötni, amely azelőtt nem volt lehetséges. A szent
tizenkettő evangéliuma Mária Mag dalénát Jézus menyasszonyának nevezi.
De ő egyszerre anya, menyasszony és lány is, ahogy az emberek számára,
akik követői az úton, Jézus apa, férj és fiú is. Ezek olyan nézőpontok,
melyeket mi csak magában az emberben ismerhetünk fel, különben fel foghatatlanok lennének. Ez a
lélekember apa-anya nézete, úton a beteljesülés felé. A két papnő, aki a
2000 éves legenda szerint helyet cserélt, ezt az eseményt jelképezi. A
fekete Madonnának, Izisznek és Nephtysnek, a világos és a sötét
nővéreknek még egy értelmezése lehetséges: Az égen Iziszt, mint a
sugárzó Szíriusz A csillagot látjuk. De a Szíriusz B-t, Nephthyst, aki
50 évente megkerüli Szíriuszt, nem látjuk. A Szíriusz B sötétebb
csillag, szokatlanul sűrű és nehéz. Ez a két csillag vagy nővér
jelképezi a lélek világos és sötét részét, a tudatost és a tudat
talant. Az ember felsőbb pólusa, az isteni szikra a kovácsműhelyből,
megváltás után vágyódik. Ezt láthatjuk például a légzésben, az új
gondolatokban és a megszabadulásra való törekvésben. A tudatalatti fogva
tart minket a múltban, húz a földi, az anyagi felé. Senki nem tudja ezt
a fekete Madonnát megtagadni, mert ő állandóan új kérdéseket sugall.
Ez az, amiért az emberek úgy érezték, hogy egy bennünk szunnyadó titok
kapcsolódik hozzá. Az anya-istennő, Izisz, évszázadokon át suttogja
nekünk titkát: „Rajtam kívül nincsen semmi. A fény bennem van." Az
értőnek pedig azt mondja: „Magadban keress, ne önmagadon kívül!"
/Pentagram 2011 december/
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.